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2019 멘토 영어학 심화이론

앤드류채, 오승태 | 위드북 | 기본서

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페이지 수 280 페이지 판형 4x6배판
초판발행일 2018/02/28
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최신발행일 2018/02/28 ISBN 979-11-6132-0557
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[앤드류채 영어학 심화이론] 
2014학년도부터 임용시험이 서답형으로 전환됨에 따라 효과적이고 효율적인 시험대비방법은 출제 가능성이높은 원서들을 잘 선별해서 체계적으로 학습하는 것이다. 문제는 영어학은 필수로 공부해야 할 원서의 양이 방대하다는데 있다. 그래서 이 책은 출제가 자주 되는 원서들을 정리하고 다양한 이론과 개념들을 이해하기위해 필요한 단계별 순차 구성으로 짜여있다. 수험생 여러분의 학습 시간 단축에 도움이 될 것이다. 
 
Keep it simple & smart!! 
 
이 책은 영어학의 다양한 이론과 개념들을 이해한 후에 문제에 적용 시킬 수 있는 능력을 요구하는 최근 임용시험의 경향에 대비할 수 있도록 도움을 줄 것이다. 영어학은 단순 암기 과목이 아니다. 영어학을 공부할 때 한 가지 염두에 둘 점은 영미권 국가들의 이론에 대한 접근 방식이다. 어떤 이론이든 이론은 이론일 뿐이다. 
즉, 이 책에 소개된 이론들은 말 그대로 하나의 이론일 뿐 어떤 통사 현상에 대한 정답이 아니다. 우리나라 학생들이 통사론을 처음 접하면서 어려워하는 점은 한 가지 현상에 대한 다양한 의견과 주장이 존재 할 수 있다는 사실을 받아들이기 힘들어 하는데 있으며 정답 찾기 식의 교육에 익숙한 나머지 사고의 폭이 좁다는점이다. 사고의 폭을 넓히지 않으면 실제 시험에서 자신이 배운 이론을 적용해 문제를 해결하기가 매우 어렵다. 
이러한 문제점은 수업을 통해 해결 방법을 제시하고자 하며 함께 해결해 나갈 것이다. 
 
[오승태 영어학 심화이론]  
임용 영어학은 만만한 듯 만만치 않은 분야이라는 말을 종종 듣는다. 그러나 시간을 투자한 만큼 확실히 보답을 받는 분야이기도하다. 일반영어, 교육학, 영문학, 영어학의 여러 분야를 두루 준비해야하기 때문에 임용시험을 준비하는 예비교사에게 있어서 시험 준비를 위한 시간 배분은 정말로 중요한 요소일 것이다. 확실히 그렇다.  
그러나 또한 모든 분야는 그 분야의 각각의 내용을 숙지해서 종합적으로 이해하고 응용할 수 있게 되기까지는 절대적인 시간이 필요한 것도 사실이다. 이것은 모든 예비교사에게 동일하다. 물론 시간만 보낸다고 해결되는 문제가 아니다. 같은 시간이라도 얼마나 집중할 수 있느냐가 중요하다. 
몰입의 시간을 가져라. 그러려면 이해가 먼저다. 
이해되지 않는 것에 몰입이란 없다. 그것은 그저 인내하기만 하면 되는 것이 아니다. 그저 참고 인내하는 시간을 보내는 것은 이제 과감하게 쓰레기통에 버려야 한다. 이제는 이해되는 책을 찾아야하고, 책을 읽고 이해하는 즐거움을 누려야하고, 자신의 능력으로 문제를 푸는 호사를 누려야 할 때다. 이러한 과정 중에 몰입은 저절로 찾아오고, 합격의 열매도 맛보게 된다.  
새해를 바라보며 또 다시 새로운 교재를 만들어 예비교사들에게 선보인다. 부디 이 책이 예비교사들에게 쉽게 이해되는 책이 되기를 간절히 바란다. 앞으로 일 년에 걸쳐 이 책으로 임용시험 준비를 하는 예비교사들이 자신의 소중한 꿈을 이루게 되기를 바란다.  
 
Chapter 1 Syntax 
7 Raising and Control Constructions▸10 
7.1. Raising and Control Predicates 10 
7.2. Differences between Raising and Control Verbs 11 
8 Control Theory▸18 
8.1. Introduction 18 
8.2. Obligatory and Nonobligatory Control 18 
8.3. Restrictions on the Controller 20 
9 Binding Theory▸23 
9.1. The Basic Concepts of Binding Theory 23 
9.2. The Notions Coindex and Antecedent 24 
9.3. Binding 25 
9.4. Locality Conditions on the Binding of Anaphors 27 
9.5. The Distribution of Pronouns 28 
9.6. The Distribution of R-Expressions 29 
10 Case Theory▸31 
10.1. Morphological Case and Abstract Case 31 
10.2. Complements: ACCUSATIVE [V and P as Case Assigners] 32 
10.3. Subjects: NOMINATIVE and ACCUSATIVE 33 
10.4. Exceptional Case-marking 35 
10.5. Adjectives and Nouns: Of-insertion 36 
10.6. Adjacency and Case Assignment 38 
10.7. Case and Passivization 39 
10.8. The Double Object Construction 41 
10.9. Movement and Chains 41 
10.10. Summary 42 
11 Prepositional Verbs and Phrasal Verbs▸44 
11.1. Structural differences between prepositional verb and phrasal verb 44 
12 Tough-Movement & Raising Sentences▸52 
12.1. Tough Movement Sentences 52 
12.2. Subject Raising Sentences 53 
12.3. Sentences That Look like Tough Movement or Subject Raising Structures 55 
13 Trace▸57 
13.1. WANNA Contraction 57 
13.2. HAVE Contraction 58 
14 Complementizers▸60 
14.1. Complementisers 60 
15 Ambiguity▸62 
15.1. Ambiguity 62 
15.2. Lexical and structural ambiguity 64 
Chapter 2 Grammar 
10 Multiword Verbs▸70 
10.2. PHRASAL VERBS 70 
10.3. PREPOSITIONAL VERBS 73 
10.4. PHRASAL PREPOSITIONAL VERBS 73 
10.5. The distinction between prepositional verbs and phrasal verbs 74 
10.6. Type II prepositional verbs (Ditranstive): Passivization 75 
11 Adjectives▸77 
11.1. Ordering of adjectives in premodification 77 
11.2. Adjectives and participles 78 
11.3. Semantic subclassification of adjectives 79 
11.4. The unmarked term in measure expressions 80 
12 Adverbials: The Grammatical Functions of Adverbials▸82 
12.1. Subjuncts 82 
12.2. Disjuncts 84 
13 Aspect▸87 
13.1. Introduction 87 
13.2. Four Basic Aspectual Classes 87 
13.3. Rules concerning Aspectual Adverbial Phrases 89 
13.4. In adverbials 92 
14 Pronoun▸95 
14.1. The reflexives 95 
14.2. Specific reference 97 
15 Focus▸98 
15.1. Dislocation 98 
15.2. Extraposition is not right dislocation 99 
15.3. Preposing and Postposing 100 
Appendix 
Key Terms & Definition▸104 
Chapter 1 Phonetics and Phonology  
6 Phonetics and Phonology▸130  
6.1. Prosody 130 
6.2. Prosodic Features 132 
6.3. Stress: Introduction 132 
6.4. Word Stress 134 
6.5. Sentence and Phrase Stress 135 
6.6. The Rhythm of English 135 
7 Syllables and Syllabification▸140  
7.1. Syllable Structure 140 
7.2. Sonority 144 
7.3. Syllabification 145 
7.4. Syllable Weight and Ambisyllabicity 146 
8 Phonotactics▸150  
8.1. Single onsets 151 
8.2. Single Codas 151 
8.3. Double onsets 152 
8.4. Sonority Sequencing Principle (SSP) 155 
8.5. Triple onsets 156 
8.6. Double codas 157 
8.7. Triple codas 161 
9 General Stress Patterns▸166 
9.1. Noun and Adjective Stress 167 
9.2. Verb Stress 169 
9.3. English Stress and Affixes 172 
9.4. Secondary Stress 175 
9.5. More on the Trochaic Metrical Foot 176 
9.6. Representing Metrical Structure 176 
9.7. The Rhythm of English: Stress Timing and Eurhythmy 178 
10 Intonation▸184 
10.1. Intonation Patterns 185 
10.2. Sentence Types and their Unmarked and Marked Intonation Patterns 191 
Chapter 2 Morphology 3 Morphological Processes▸200  
3.1. Compounding 201 
3.2. Back-Formation 203 
3.3. Conversion, Function Shift, Zero Derivation 204 
3.4. Affixation 205 
3.5. Clipping 206 
3.6. Blending 206 
3.7. Acronym and Abbreviation 206 
3.8. Word Coinage 207 
4 Morphological Analysis▸210 
Chapter 3 Semantics 3 Lexical Semantics▸214  
3.1. Reference and Sense 215 
3.2. Lexical Semantic Relations 215 
3.3. Semantic Features 221 
3.4. Broadening and Narrowing of Meaning in Language Change 224 
3.5. Overextension and Underextension of Meaning in Language Acquisition 225 
4 Ambiguity▸230 4.1. Lexical Ambiguity 231  
4.2. Structural Ambiguity 233 
4.3. Referential Ambiguity 237 
4.4. Scope Ambiguity 238 
4.5. Transformationally Induced Ambiguity 239 
5 Noncompositional Meaning▸241 5.1. Anomaly 241  
5.2. Metaphor 242 
5.3. Idioms 243 
6 Event Semantics▸247 6.1. Events and States 247  
6.2. Telic and Atelic 248 
Chapter 4 Pragmatics 3 Speech Acts▸256 4 Discourse Analysis▸263 
4.1. Cohesion and Coherence 264 
4.2. Background Knowledge: Schemata and Scripts 266 
Chapter 5 Sociolinguistics 2 Language in Use (2)▸272 
2.1. Taboo 272 
2.2. Euphemisms 273 
Chapter 1 Syntax 
7 Raising and Control Constructions▸10 
7.1. Raising and Control Predicates 10 
7.2. Differences between Raising and Control Verbs 11 
8 Control Theory▸18 
8.1. Introduction 18 
8.2. Obligatory and Nonobligatory Control 18 
8.3. Restrictions on the Controller 20 
9 Binding Theory▸23 
9.1. The Basic Concepts of Binding Theory 23 
9.2. The Notions Coindex and Antecedent 24 
9.3. Binding 25 
9.4. Locality Conditions on the Binding of Anaphors 27 
9.5. The Distribution of Pronouns 28 
9.6. The Distribution of R-Expressions 29 
10 Case Theory▸31 
10.1. Morphological Case and Abstract Case 31 
10.2. Complements: ACCUSATIVE [V and P as Case Assigners] 32 
10.3. Subjects: NOMINATIVE and ACCUSATIVE 33 
10.4. Exceptional Case-marking 35 
10.5. Adjectives and Nouns: Of-insertion 36 
10.6. Adjacency and Case Assignment 38 
10.7. Case and Passivization 39 
10.8. The Double Object Construction 41 
10.9. Movement and Chains 41 
10.10. Summary 42 
11 Prepositional Verbs and Phrasal Verbs▸44 
11.1. Structural differences between prepositional verb and phrasal verb 44 
12 Tough-Movement & Raising Sentences▸52 
12.1. Tough Movement Sentences 52 
12.2. Subject Raising Sentences 53 
12.3. Sentences That Look like Tough Movement or Subject Raising Structures 55 
13 Trace▸57 
13.1. WANNA Contraction 57 
13.2. HAVE Contraction 58 
14 Complementizers▸60 
14.1. Complementisers 60 
15 Ambiguity▸62 
15.1. Ambiguity 62 
15.2. Lexical and structural ambiguity 64 
Chapter 2 Grammar 
10 Multiword Verbs▸70 
10.2. PHRASAL VERBS 70 
10.3. PREPOSITIONAL VERBS 73 
10.4. PHRASAL PREPOSITIONAL VERBS 73 
10.5. The distinction between prepositional verbs and phrasal verbs 74 
10.6. Type II prepositional verbs (Ditranstive): Passivization 75 
11 Adjectives▸77 
11.1. Ordering of adjectives in premodification 77 
11.2. Adjectives and participles 78 
11.3. Semantic subclassification of adjectives 79 
11.4. The unmarked term in measure expressions 80 
12 Adverbials: The Grammatical Functions of Adverbials▸82 
12.1. Subjuncts 82 
12.2. Disjuncts 84 
13 Aspect▸87 
13.1. Introduction 87 
13.2. Four Basic Aspectual Classes 87 
13.3. Rules concerning Aspectual Adverbial Phrases 89 
13.4. In adverbials 92 
14 Pronoun▸95 
14.1. The reflexives 95 
14.2. Specific reference 97 
15 Focus▸98 
15.1. Dislocation 98 
15.2. Extraposition is not right dislocation 99 
15.3. Preposing and Postposing 100 
Appendix 
Key Terms & Definition▸104 
Chapter 1 Phonetics and Phonology  
6 Phonetics and Phonology▸130  
6.1. Prosody 130 
6.2. Prosodic Features 132 
6.3. Stress: Introduction 132 
6.4. Word Stress 134 
6.5. Sentence and Phrase Stress 135 
6.6. The Rhythm of English 135 
7 Syllables and Syllabification▸140  
7.1. Syllable Structure 140 
7.2. Sonority 144 
7.3. Syllabification 145 
7.4. Syllable Weight and Ambisyllabicity 146 
8 Phonotactics▸150  
8.1. Single onsets 151 
8.2. Single Codas 151 
8.3. Double onsets 152 
8.4. Sonority Sequencing Principle (SSP) 155 
8.5. Triple onsets 156 
8.6. Double codas 157 
8.7. Triple codas 161 
9 General Stress Patterns▸166 
9.1. Noun and Adjective Stress 167 
9.2. Verb Stress 169 
9.3. English Stress and Affixes 172 
9.4. Secondary Stress 175 
9.5. More on the Trochaic Metrical Foot 176 
9.6. Representing Metrical Structure 176 
9.7. The Rhythm of English: Stress Timing and Eurhythmy 178 
10 Intonation▸184 
10.1. Intonation Patterns 185 
10.2. Sentence Types and their Unmarked and Marked Intonation Patterns 191 
Chapter 2 Morphology 3 Morphological Processes▸200  
3.1. Compounding 201 
3.2. Back-Formation 203 
3.3. Conversion, Function Shift, Zero Derivation 204 
3.4. Affixation 205 
3.5. Clipping 206 
3.6. Blending 206 
3.7. Acronym and Abbreviation 206 
3.8. Word Coinage 207 
4 Morphological Analysis▸210 
Chapter 3 Semantics 3 Lexical Semantics▸214  
3.1. Reference and Sense 215 
3.2. Lexical Semantic Relations 215 
3.3. Semantic Features 221 
3.4. Broadening and Narrowing of Meaning in Language Change 224 
3.5. Overextension and Underextension of Meaning in Language Acquisition 225 
4 Ambiguity▸230 4.1. Lexical Ambiguity 231  
4.2. Structural Ambiguity 233 
4.3. Referential Ambiguity 237 
4.4. Scope Ambiguity 238 
4.5. Transformationally Induced Ambiguity 239 
5 Noncompositional Meaning▸241 5.1. Anomaly 241  
5.2. Metaphor 242 
5.3. Idioms 243 
6 Event Semantics▸247 6.1. Events and States 247  
6.2. Telic and Atelic 248 
Chapter 4 Pragmatics 3 Speech Acts▸256 4 Discourse Analysis▸263 
4.1. Cohesion and Coherence 264 
4.2. Background Knowledge: Schemata and Scripts 266 
Chapter 5 Sociolinguistics 2 Language in Use (2)▸272 
2.1. Taboo 272 
2.2. Euphemisms 273 
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